Ostatní

A je to tady. Tato města zakážou vjezd autům s dieselovým motorem: od 1. října budou vybírat pokuty až 4000 Kč

A je to tady. Tato města zakážou vjezd autům s dieselovým motorem: od 1. října budou vybírat pokuty až 4000 Kč

Chystáte se svým starším vozem na dovolenou do jižní evropy? V tom případě byste měli zbystřit. Mnoho měst a regionů začíná zakazovat vjezd automobilům s dieselovým motorem. Týká se toto omezení i vás a jaké hrozí pokuty za nedodržování tohoto nařízení?

Která města zakazují vjezd vozidel s dieselovým motorem?

Evropská unie není jedinou organizací, která se snaží bojovat proti globálnímu oteplování a znečišťování životního prostředí. Mnohá města především z jižní evropy zakazují vjezd vozidel, která nesplňují nejnovější emisní limity. V italském regionu Lombardie najdeme několik měst, která vykročily do boje proti starým vozům, které často znečišťují ovzduší. Italský region Lombardie je proslulý vinicemi, nádhernými plážemi a v zimě zase lyžováním. 

Italské regiony Lombardie, Emilia-Romagna, Benátsko a Piemont částečně omezily vjezd vozidel, která nesplňují emisní limity. V mnoha případech se jedná o dočasný zákaz, který platí od sedmi hodin rána až do sedmi hodin večerních. Avšak například region Emilia-Romagna zavedl plošný zákaz vjezdu vozidel do měst nad 30 000 obyvatel. Zákaz se vztahuje na všechna vozidla, která nesplňují přísné emisní limity.

Zákaz začne platit od 1. října tohoto roku. Pokud se tedy chystáte na podzim na dovolenou nebo výlet, tak byste měli ověřit, jestli vaše vozidlo splňuje emisní normy pro daný region. Zákaz se týká také velmi oblíbených měst jako jsou Benátky, Padova, Verona, Milána, Vicenze nebo Bergáma.

Čtěte také

Kterých aut se toto nařízení týká

Zákaz se vztahuje na motorová vozidla s dieselovým motorem s označením euro 5 nebo nižší. Vozidla s dieselovým motorem budou mít povolený vjezd pouze od normy 6 a vyšší. V případě nedodržení tohoto zákazu vám hrozí od lokální policie tučná pokuta. Pokuta, kterou můžete dostat je ve výši 168 eur, což je při současném kurzu přes 4 000 Kč.

Pokud se tedy chystáte na dovolenou se svým starším miláčkem, kterého nechcete nechat v garáži, tak vám doporučujeme si vozidlo nechat na okraji města a k pohybu po daném městě využívat hromadnou dopravu, případně jiné alternativy jako je taxi, sdílené kolo.

Zdroje: https://techsvet.cz/cestovani/tato-mesta-zakazuji-od-1-rijna-2025-vjezd-autum-s-dieselovymi-motory-hrozi-pokuta-az-4-000-kc/gajzi17, https://www.autojournal.cz/zakaz-vjezdu-dieselu-s-normou-euro-5-necekana-rana-pro-ceske-ridice-mirici-na-dovolenou-do-italie, https://www.echo24.cz/a/HYbh7/zpravy-ekonomika-italie-pokracuje-v-tazeni-proti-dieselum, https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/na-severu-italie-kvuli-smogu-pridusi-diesely-odnese-to-i-tre/r~8004e54e476311f0b689ac1f6b220ee8

Čtěte také
Čtěte také

38 comments

    1. vážení jde pouze o absolutní moc a diktaturu,zabalenou do ,,ušlechtilých“ ideálů- to jsme v Evropě měli již mnohokrát,

  1. Trapná malinkatá EU zachrání celý svět od globálního oteplování, hurááááá.
    Zní vám to taky jak sci-fi? Mě rozhodně. Pokud to samé, co nařizuje EU/EK a pár šílenců v Itálii, zavedou také státy jako je USA, Čína, Kanada, Rusko apod., tak teprve poté by to teoreticky mělo význam. Jenže ti pitomci zapomněli uvést, že tyto cykly ochlazování a oteplování se dějí periodicky pravidelně a že na to „znečišťování nemá žádný vliv. Jo, skleníkové efekty je jiná kategorie, to lze ovlivňovat, ale oteplování a ochlazování ne, o to se stará přírody. Ta dnešní politická garnitura to využívá jen ve svůj prospěch, aby nás ožebračili a více jednodušeji ovládali.

    1. Jirko, pokud si dohledáš mapy hodnot znečištění Paříže před a po uvedení opatření v platnost, uvidíš rapidní zleošní vzduchu. Ano sice se stále prodávají personální přenosné zanášeče plic z Kutné Hory ale jinak se dá každým vypadnutím popílkového sazometu jenom gratulovat. S oteplováním planety to nemusí souviset nijak. A se zdravím dítěte v Šanghaji toho moc nesvedu ale moje děti a vnoučata mi k srdci přirostly víc.

      1. Takto vysvětlovat problém a argumentovat, odpovědět na položenou otázku, je nadmíru trapné. A už úplně mimo mísu je zatahovat do problému s auto emisemi cigarety.
        Že se bude muset EU zamyslet nad děsivým nárůstem byrokracie a tím i katastrofálním nárůstem omezování osobních svobod, zabalených do keců o ochraně evropské populace, je jisté.
        Evropská populace je velmi vzdělaná a inteligentní na to, aby si pod sebou uřízla větev.
        Prostě se buď EK umravní, nebo se občané postarají.
        Dříve, než Evropa kvůli zelenorudé politice ztratí průmysl. Už nyní je na pováženou politika emisních povolenek!

        1. Mimo mísu jste vy a přihlouplá EU s Gryndýlem .Evropa bude řešit jako jediná tuto
          oblast,zničí si svoje hospodářství atd.USA,ČÍNA ,Rusko,INDIE,PAKISTÁN A JIŽNÍ Amerika na tyto výmysli nereaguje vůbec.Takže výsledek je ten že NH EU je a bude
          někde v pr…i. Oproti těmto státům,ale údajně to EP EU a Leynové nevadí.Skutečně
          odnorníci na likvidaci států Evropy na místě. Nejhorší demagogové co má Evropa.

    2. Naprostý souhlas. Oni jaksi nechtějí pochopit skutečnost, že země, která rotuje kolem své osy, rotuje ve tvaru písmene X, kdy se horní strana země od středové osy přiklání blíže ke slunci a a spodní se odklání a naopak. Tento cyklus odklonu a příklonu trvá cca 14000 let a proto tu máme velké a malé doby ledové a velké a malé doby tropů a vede. Není nic složitého si nastudovat odborné články o tomto dění, jen zelení šílenci, kteří o tom vědí, jedou dle zelené lobby výrobců autobaterií solárních panelů, tepelných čerpadel, větrníku a pod. Zelené šílenství je obyčejný byznys nic víc.

  2. jenom aby jste se z té EU někteří nepos…i, pořád jen posloucháme někoho a někteří s tím ještě souhlasí, už to bylo RVHP (rada vzájemné hospodářské pomoci) Varšavská smlouva a ted EU chudáci naše děti a hlavně vnoučata

  3. Článek je hodně zavádějící, opět chtějí vyvolat poprask ohledně starších aut. tak trochu asi záměrně autor nenapsal, že je omezené nejen časem ,ale i datumem, který je hodně podstatný a skoro celý rok tam můžete jezdit.

  4. Zato u nás můžeme se starým dieslem Euro 0 vjet klidně do centra Prahy a pořádně to tam zasmradit sazemi z 25 let staré Octávky nebo Tranzita. Závidím, Italům, Němcům, Francouzům a dalším vyspělým národům, kterým jde o zdraví jejich dětí.

    1. Melete kraviny….ty současné motory jsou pro lidské zdraví paradoxně více škodlivé než ona 25 let stará Oktávie. Ano, dnes ta auta nesmrdí, ale jsou nebezpečnější, díky malým částicím se kterým si tělo neporadí, narozdíl od starých aut. Skuste si najít lékařské studie než budete blekotat kraviny! Ona ta nová auta totiž žádná výhra nejsou… jen nesrděj…. To je to co každý chce.

    2. Zklidni hormon.Nová auta kouří stejně,jen mají papírově lepší hodnoty.EU vydává nesplnitelná nařízení a výrobci podvádí,jak mohou.Chceš město bez emisí?Nekupuj si auto a choď pěšky.

      1. Žel pro vás, existují měřící stanice, které ty věci doopravdy měří. A jsou v rozporu s vašimy tezemi.

    3. Pokud vám jde tolik o zdraví vašich dětí, že řešíte kvalitu ovzduší ve městě, tak jistě nebydlíte v Praze. Můžete přeci koupit dům na odlehlé vesnici, uprostřed přírody. Závidím Indům, Američanům, Číňanům a dalším, že tohle zelené šílenství neřeší… Každý máme právo se nějak rozhodnout. Jen by bylo fajn, abysme nenařizovali druhým, co mají dělat, podle toho, jak se to zrovna líbí nám…

    4. 25 let stará octávka má euro 2-3, a ano vyjetá stará octávka smrdí a kouří daleko více než opravdu starý 35 letý diesel bez emisní normy euro. Radši mlčte když víte hovno

    5. Tak se tam odstěhuj a neotravuj tady👎ve Francii nebo Německu uvidíš tu vyspělost na vlastní Hlavně ženy,ty si to budou vyloženě pochvalovat😄

    6. 25 let stará octávka splnuje euro 4 , a pokud se o motor pečlivě staráte tak auto nečudí a nesmrdí, jen nebýt líný a do svého auta investovat a starat se o něj

    7. Jdi do prdýlky Oldíku. Až zase přijedou osvoboditelé z východu, tak to uvidíš co se bude dít v centru Prahy za ekologický manévry.

    8. Howg! A tak to je!
      Octávka a Tranzit! Tyhle značky jsou tím pověstné, že?
      Týdně minimálně jeden článek?
      Pane, takto nejde rozluštit problém s emisemi!
      Z vaší strany jde o pouhý výkřik toho, kdo neuvažuje příliš do šířky.

    9. Starý nepřímovstřikový diesel není problém. Z toho je akorát trochu kouře. Problém jsou moderní přímovstřiky s vykuchaným DPF. Ty se ale nepoznávají podle Euro-normy…

    1. Možná v pořádku! Ovšem né každý si může dovolit nové auto pokaždé když někdo něco takového vymyslí! A co se týče elektro auta? Je to nebezpečný a nespolehlivý! Nebezpečný hlavně v létě při vedrech (k vůli požáru)! A nespolehlivý v dojezdu! To aby každých 100km bylo několik nabíjecích stanic!

  5. Proč tedy chodíme na pravidelné technické kontroly aut, když splněné emise jsou někde vlastně k ničemu? Zase zelené blouznění v praxi…

    1. jestli ono to nebude tím že ty normy jsou pro každou generace aut jiné – časem se zpřísňovali – naštěstí pro majitele aut neplatí vždy nejnovější norma ale ta kterou auto muselo splňovat jako nové. To ale bohužel znamená že ropáci jezdí i s totálními šroty co jsou jen komín na kolečkách.

    2. Italský magoři. Kdo by taky do tech jejich magor mest jezdil. Italii je profrcime po nejkratsi mozne trase. Nikde nezastavujeme, idealne ani u pump. Ty jejich hajzly jsou na urovni jizniho Bulharska pred 40 lety.

  6. Pro toho kdo jede do konkrétního města je to řešitelné, ten kdo chce projet celou Itálii by měl jet raději jinam …

  7. Dobrý den,
    v Itálii se od 01.10.2025 nesmí cestovat se starými Dieselovými motory EURO5 ani v Dolomitech v nejvyšších horských sedlech.
    Díky MB

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *