Ostatní

Čeští senioři můžou jezdit v MHD a vlacích skoro zadarmo. Stačí splnit jednoduché podmínky, o kterých často neví

Čeští senioři můžou jezdit v MHD a vlacích skoro zadarmo. Stačí splnit jednoduché podmínky, o kterých často neví

Mnoho lidí dříve samozřejmě mobilních díky vlastnímu vozu začne ve vyšším věku využívat častěji hromadnou dopravu. Jak na ní ušetřit?

Kolik stojí jízdné pro seniora do vlaku a jak ušetřit

České dráhy avizují, že všichni cestující ve věku nad 65 let si mohou koupit jízdenky se slevou 50 % z ceny Flexi jízdenky, Flexi zvýhodněné jízdenky, Vázané jízdenky nebo Traťové jízdenky pro 2. třídu. Pro seniory nad 70 let věku je určena karta IN Senior, která umožňuje bezplatnou přepravu v osobních a spěšných vlacích a v ostatních vlacích se slevou 50 % z obyčejného jízdného.

Stejnou 50% slevu čerpají senioři ve věku nad 65 let v současné době plošně. Mohou ji tak využít také u dopravce LeoExpress, Arriva a RegioJet. Nárok je potřeba obvykle doložit dokladem totožnosti, který prokazuje věk, to znamená nejlépe občanským průkazem. Senioři tedy nemusí ve skutečnosti pobírat starobní důchod, rozhodující je právě datum narození.

Specifický systém pak představuje Pražská integrovaná doprava. Jezdit vlakem PID za 0 Kč mohou senioři jen v Praze, musí si však pořídit průkaz PID v ceně 60 Kč nebo čipovou kartu se speciální aplikací Doklad o nároku na zvláštní ceny jízdného pro seniora v ceně 60 Kč.

Čtěte také
Foto: Freepik.com

Kolik stojí jízdné pro seniory v MHD a jak jízdenku ještě zlevnit

S MHD je situace složitější. V každém regionu totiž platí odlišná pravidla. V některých městech se jezdí dokonce bezplatně. Zdarma tak mohou cestovat lidé například v Kolíně nebo v Benešově. V dalších městech ale mají zvýhodněné jízdné právě senioři. Stačí jim občanský průkaz nebo čipová karta.

Zdarma se tak tato věková kategorie cestujících jezdí například v:

  • v Praze
  • v Brně
  • v Ostravě
  • v Olomouci
  • v Plzni
  • v Pardubicích

Pro ilustraci, konkrétně v metropoli lze čerpat slevu už od věku 60 let a cena jízdenky je přibližně poloviční. Aby mohl cestující tuto výhodu využít, musí opět prokázat oprávněnost svého nároku příslušným dokladem. To znamená občanským průkazem nebo pasem nebo mít průkaz PID „Senior“ nebo čipovou kartu s nahranou tarifní kategorií Senior od 60 do 70 let. Od věku 65 let jezdí pak senioři zcela zdarma.

Čtěte také

Průkazy mimořádných výhod

Dalším zásadním bodem je možnost využití tzv. průkazu mimořádných výhod pro handicapované. Přičemž platí, že zdravotně postižení mají v současnosti 75% slevu na cestování vlakem a majitelé průkazu ZTP/P mohou zdarma přepravovat svého průvodce.

Zdroje: https://www.mfcr.cz/cs/kontrola-a-regulace/cenova-regulace-a-kontrola/stanoviska-a-odpovedi/2017/sleva-na-dopravu-pro-duchodce-28592, https://www.arriva.cz/cs/o-spolecnosti/novinky/zmena-slev-v-jizdnem-1-17563, https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-25988, https://regiojet.cz/nase-jizdenky/slevy-50-po-cr

12 comments

  1. Anonyme, pokud nemáte odvahu se pod svoje tvrzení podepsat, tak to o něčem svědčí. Dále prosím bez arogance, ta do slušné diskuze nepatří. Děkuji.

  2. co lžete že senioři musí si kupovat jízdenku jezdíme do prahy autobusem a po praze jezdíme zadarmo

  3. V Brně senioři zdarma nejezdí. Až do 70 let musí platit PLNOU CENU, NEMAJÍ VŮBEC ŽÁDNOU SLEVU, ANI POLOVIČNÍ!!!!!

    1. Starobní důchodci do 65 let
      Starobní důchodci do 65 let se přepravují v celém IDS JMK se základní plnocennou jednorázovou jízdenkou, základní plnocennou předplatní přenosnou nebo se zlevněnou předplatní jízdenkou nepřenosnou pro tuto skupinu.
      Předplatní nepřenosnou zlevněnou jízdenku lze zakoupit na přepážkách DPMB, a.s. po založení uživatelského účtu v eshopu Brno iD, ověřeného na základě předložení OP, rozhodnutí o přiznání starobního důchodu od ČSSZ a průkazové fotografie (pořídit foto lze i na přepážkách). Nárok na slevu se prokazuje do 5 kalendářních dní od přiřazení slevy. V případě nedoložení nároku na slevu v předepsané lhůtě, je jízdenka převedena do základního tarifu bez slevy.
      Další nákupy lze provést už jen na základě předložení nosiče, případně online ze svého uživatelského účtu.
      Předplatní nepřenosná jízdenka umožňuje kombinaci jízdních dokladů, lze doplatit pouze chybějící zóny.
      Předplatní nepřenosná jízdenka umožňuje zdarma přepravu spoluzavazadla nebo psa.

  4. Nemám nic proti aby senioři jezdili zdarma v MHD ale jenom dva krát za den ne že jezdi celé dopoledne nebo odpoledne,klidně ať si nakoupí co potřebuji ale zneužívají systém zadarmo,mladé maminky si nemaji s dětmi a s kočárky kde sednout tak nevím proč by měli jezdit celý den,jednou do obchodu a spět jim postačí druhý den stejně jedou znovu.

    1. Tomáši, až budete mít tento seniorský věk, tak si na tato vaše pošetilá slova vzpomeňte. Také budete jednou stár a třeba budete zapomínat, takže budete muset jet dvakrát za den pro něco. Úroveň společnosti obecně se pozná podle toho, jak se chová k lidem znevýhodněným. Nejenom invalidním, ale i znevýhodněným věkem.

  5. A zase ta čeština! Pane autore pamatujte si dvě věty: On ví, že oni vědí. Stejně tak: On jí, co oni jedí. Tohle nikdo ještě nezrušil! Žádné zkracování těchto dvou nepravidelných sloves není povoleno. Neexistuje ani už běžné povolení obou tvarů. Vzpomeňte na píseň Ivana Mládka:“Medvědi nevědí že turisti nemaj zbraně….“

  6. každá díra v téhle zemi má své specifické podmínky a pravidla, opravdu je velmi složité to sjednotit na celou zemi, neskutečné.

  7. Kdo jezdí víc vlakem ČD, má většinou kartu IN25. Ceny jízdenek počítá podle ní. Tak potom v důchodu má proti tomu slevu jen 25%. Bez inkarty jezdí jen ten, kdo jezdí vlakem občas, nebo na jeho trati je jiný dopravce, např GWtrain po celé Šumavě. Kdo jezdí víc, má IN50, takže bude kupovat jízdenky za stejnou cenu, jen už nebude potřebovat tu kartu. Ještě s tím ale zamíchaly některé kraje, města se svým režimem slev.

  8. Zajímalo by mne, kde autor článku vyčetl, že senioři nad 70 let můžou jezdit vlakem zadarmo ?? JE TO LŽIVÁ INFORMACE !! In senior už pár let je zrušený ……..

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *