Umíme poradit

Návody pro každý den | Umíme poradit

CestováníOndraTipy a recenze

Víte, jaké jídlo si vzít s sebou na cesty do hor?

Víte, jaké jídlo si vzít s sebou na cesty do hor?

Chystáte se na výlet do hor? A půjde o jeden, dva dny, nebo plánujete náročnější, rovnou týdenní túru? V tom případě je potřeba kromě oblečení a pohodlných bot myslet i na jídlo na trek do hor. Jaké faktory by jídlo na vandr mělo splňovat? 

Jaké vlastnosti by měl mít jídelníček na hory?

Celodenní nebo několikadenní výlet na horách znamená, že budete mimo svou běžnou komfortní zónu. O lednici nebo mikrovlnné troubě si můžete nechat zdát, až si ustelete pod širákem… a podle toho by mělo vypadat také jídlo na hory. To by mělo být trvanlivé, výživné, snadno a rychle připravitelné a nemělo by se pronést. Taky hodně záleží na délce vašeho pobytu na horách. Zatímco jeden až dva dny lze improvizovat a leccos se dá vydržet, u vícedenní túry je už potřeba vše detailně promyslet.  Konkrétně můžete jíst například suchý salám (pod tímto názvem si představte třeba vysočinu nebo herkules). Věděli jste kupříkladu, že právě vysočina (která je tepelně opracovaná) nebo poličan (je fermentovaný) vám při skladování ve 20 °C vydrží až 21 dní? Pozor, toto tvrzení neplatí o krájených salámech, je určeno pro celé „štangle” salámů. Ovšem na horách může být podstatně tepleji, zvlášť, když vám na batoh praží sluníčko. V tomto případě si lze pomoci termoobaly, které pomohou udržet stálejší teplotu.

Z dalších surovin na hory doporučujeme:

  • oříšky, sušené ovoce, sušené maso (nezkazí se a dodají hodně energie),
  • instantní ovesné kaše a vločky (nepotřebují dlouho vařit, nýbrž se jen zalijí vodou a protože tyto směsi neobsahují vodu, jsou lehké a dobře se nesou),
  • kuskus (opět jen stačí zalít vodou),
  • červená čočka (není potřeba ji namáčet),
  • paštiky (nezkazí se),
  • dehydrovaná zelenina (je lehká a umí ozvláštnit jídla),
  • při sobě noste vždy sůl a pepř, popřípadě kostku bujónu, která dodá chuť vaší omezené kuchyni,
  • nezapomeňte na kávu, cukr a sušenou smetanu, zvlášť pokud jste na kávu zvyklí, vám může zpříjemnit náročný den.

Zvolte správnou formu surovin, které si s sebou v batohu ponesete

Protože budete na treku většinou šetřit vodou i plynovou nádrží, volte takové suroviny, které se nemusí příliš dlouho vařit – instantní vločky, kuskus nebo bulgur stačí zalít vodou. Volit můžete i předvařenou rýži nebo nudle, které stačí vařit jen poloviční dobu oproti jejich klasické verzi. Jídlo s sebou na výlet má zkrátka odlišné parametry na rozdíl od toho, co uchováváte v lednici nebo běžně doma připravujete. 

Instantní dehydrovaná jídla na kempování

Ovšem pokud nejste zdatní v kuchyni, jen těžko budete tyto schopnosti rozvíjet na horách pod stanem. Pokud vám je k tomu úplně jedno, kolik za jídlo na hory dohromady zaplatíte, může mít vaše jídlo na vandr podobu instantního dehydrovaného jídla. K jeho výhodám patří:

  • nabízí široký výběr jídel (od kari s rýží po hovězí s bramborovou kaší),
  • jeho příprava je velmi rychlá a jednoduchá (většinou ho stačí zalít horkou vodou, a to buď v misce, nebo rovnou v jeho přizpůsobeném obalu),
  • je trvanlivé (díky úpravě dehydratací),
  • je velmi lehké (a v batohu ho ani nepocítíte),
  • je výživné.

Když už se nechcete těmito jídly stravovat po celou dobu, můžete si do batohu přibalit alespoň něco.

Nezapomeňte na rychlé a kvalitní zdroje energie a vitamíny

Samozřejmě s sebou nezapomeňte vzít tabletky či vitamíny, které běžně užíváte. Na horách přijdou vhod jednotlivé sáčky hořčíku, který si nasypete do pusy a jeho granulky se rozpustí, aniž byste je museli zapíjet. Jako rychlý zdroj energie může sloužit hroznový cukr, který můžete mít vždycky v kapse.

Dodržujte pravidelný pitný režim

Bez vody se na túře ani nehnete. Nejenže musíte pravidelně a dostatečně pít, aby vám nehrozila dehydratace, nýbrž ji potřebujete i k přípravě jídla. Nějakou vodu si můžete pro začátek vzít s sebou, ve většině případů (a při delších túrách) bude potřeba si ji opatřit. V tomto případě pak využijete speciální filtry, které vodu čistí. Nepodceňujte ani výběr nádoby, ve které si vodu ponesete.

Své zásoby můžete dle příležitosti doplnit

A protože chcete několikadenní trek nejen přežít, nýbrž si ho i užít, nebojte se pohledat v mapách (třeba už předtím, než se do hor vydáte), zda-li se v blízkosti vaší trasy nenachází nějaké obchody. Na některé možná sami i nečekaně narazíte. V takovém případě můžete doplnit své zásoby a svůj limitující jídelníček rozšířit o chutnější sousta. Ale to jen v případě, že si nehrajete na přežití a nebudete si chtít „vystačit” s tím, co máte.

Často se ptáte:

Co jíst na čundru?

Ani na čundru nemůžete zůstat o hladu, jinak byste daleko nedošli. I tady platí, že čím trvanlivější potravina bude, tím lépe. Jasnou volbou jsou dehydrované výrobky, instantní výrobky, oříšky, sušené maso, sušené ovoce a tak podobně.

Co snídat na treku?

Pokud nemáte nic proti ovesným kaším, jsou na treku jasnou snídaňovou volbou. Volte spíše instantní kaše, které stačí zalít vodou. Oříšky a cukr můžete doplnit, případně volte takové produkty, které už ovoce či další obohacující suroviny obsahují.

Mohlo by vás dále zajímat:

Zdroje:

  • https://www.gigaplaces.com/clanek-prakticke-tipy-jak-si-opatrit-pitnou-vodu-v-divocine/
  • https://www.top-armyshop.cz/magazin-voda-tridenni-narocny-trek
  • https://www.horydoly.cz/jidlo-a-piti/turisticka-strava-lehke-male-a-energeticke-jidlo.html