Umíme poradit

Návody pro každý den | Umíme poradit

CestováníHonzaTuristika Jeseníky

3 denní trek v Jeseníkách

V září 2021 jsme se společně se Smolíkem vydali na dlouho plánovaný trek do Jeseníků. Naši cestu popíšu v tomto článku, aby mohla být tipem pro ostatní, kteří plánují výlet v Jeseníkách. Celkově jsme na treku strávili 3 dny a přespali 2 noci v přírodě.

Základní údaje o trase

• Délka trasy – 33 km
  • Převýšení – 1345 m
  • Místa pro přespání – Rysí skála, skalní útvar na Malém Jezerníku
  • Občerstvení – Ovčárna, chata Švýcarna

První den – Cesta z Koutů nad Desnou k vyhlídce u Rysí skály

V pátek po práci si dáváme se Smolíkem sraz u Opavského Tesca a vydáváme se přímou cestou do Koutů nad Desnou. Zde necháváme auto na parkovišti u lanovky, které je zdarma, což je pro vícedenní turistiku super.

Abychom si dokázali, že jsme mladíci v plné síle, ignorujeme přítomnou lanovku a po svých se vydáváme po červené značce vzhůru na Medvědí horu. Trasa vede částečně po sjezdovce, takže si s našimi batohy, ve kterých máme sbaleno všechno na tři dny, dáváme pořádně do těla.

Po necelých 4 km s převýšením 600 metrů přicházíme na rozcestí Tetřeví chata, kde se napojujeme na zelenou značku a docházíme k Rysí skále, která nabízí nádherné výhledy. Rozhodujeme se využít dvou přítomných přístřešků a zůstáváme zde na první noc. Večer si dáváme rychlou večeří, kterou řešíme pomocí hotových jídel firmy Hotovky.cz. K jídlu připíjíme část láhve domácí slivovice kterou Smolík tahá v batohu. Po jídle se oddáváme divokým debatám o životě 🙂

Panoramatický pohled do údolí z Rysí skály

Druhý den – Přes Dlouhé stráně, Vysokou holi až na Malý Jezerník

Druhý den ráno snídáme a vydáváme se na cestu. Po zelené značce se vracíme k rozcestí Tetřeví chata a pokračujeme po červené k horní přečerpávací nádrži Dlouhé stráně. Tady se chvilku kocháme a scházíme po schodech k rozcestí U Okenní štoly. Dále pokračujeme po cyklotrase č. 6263 směrem k rozcestníku Vyhlídka. Jak název napovídá, tak je odtud krásný výhled přes údolí na protější svah, po jehož vrstevnici vede modrá stezka, po které za chvíli půjdeme. Je to skvělé místo na svačinu a proto si zde dáváme pauzu i my.

Cesta na Dlouhé stráně a výhled na Rysí skálu
Horní přečerpávací nádrž Dlouhé stráně

Po svačině se vydáváme po zmiňované modré značce k rozcestí U Františkovy myslivny. Jedná se o nenáročný a odpočinkový úsek trasy, během kterého nám to i nejvíce kecá 🙂

Od rozcestníku pak po zelené směrem k rozcestí Nad Malým kotlem. Trasa je už více do kopce a vynáší nás na hřeben, který vede na druhý nejvyšší vrchol Jeseníků –  Vysoká hole. Na něj se vydáváme po červené. Trasa po hřebenu je středně náročná a nabízí pěkné výhledy do krajiny. Mimojiné jde dobře vidět vrchol nejvyšší hory Jeseníků – Praděd. Na Vysoké holi chvíli odpočíváme a chlapským pohledem hodnotíme procházející turistky 🙂 V povzdálí můžeme sledovat skalní útvar Petrovy kameny, ke kterému je bohužel zakázaný vstup.

Pohled na vysílač na Pradědu při cestě z Vysoké hole

Po pauze scházíme na Ovčárnu, kde si pro změnu dáváme další pauzu a to konkrétně obědovou. Sedáme do restaurace, kde si objednáváme nějaké to pivo a jídlo. Zde se i rozhodujeme, že na naší trase vynecháme vrchol Praděd a půjdeme dál k našemu dalšímu nocležišti u rozcestníku Kamzík.

Po jídle se tedy vydáváme po červené značce k chatě Švýcárna, dále pak k rozcestí Slatě a odtud po zelené na již zmiňovaný Kamzík. Zde se dozvídáme, že přístřešek, který zde stojí, je bohužel obsazen. Z minulosti zde mám ještě jedno místo, kde se dá dobře přespat a proto se spojovací cestou dostáváme na červenou značku E3 k vrcholu Malý Jezerník. Dáváme se směrem k vrcholu Výrovka a po cca 200 metrech to berem vpravo mezi smrky. Po chvilce hledání nacházíme skály, pod kterýma rozkládáme naše spaní. Dáváme si večeři, tentokrát zkoušíme hotová jídla firmy Adventure Menu, kterou zapíjíme zbytkem Smolíkovy slivovice. Ukládáme se ke spánku a usínáme.

Západ slunce ze skal pod Malým Jezerníkem

Třetí den –  sestup po zelené do Koutů nad Desnou

Třetí den ráno nás čeká již závěrečná část trasy a tím je sestup po zelené značce do Koutů nad Desnou. Vracíme se zpátky k rozcestí Kamzík, kde se napojujeme na zelenou trasu. Cesta je to už celkem rychlá a vesměs jen z kopce, z čehož mě osobně začínají bolet kolena.

Po cestě míjíme splav a Smolíka napadne dát si koupel. Po chvíli váhání souhlasím. Sundáváme veškeré oblečení a na “Adama” míříme do studené vody. Moc neřešíme ani skutečnost, že po protějším břehu sem tam někdo projde 😀 Shodujeme se, že to byl skvělý nápad a po osušení dokončujeme trasu tam, kde jsme ji před dvěma dny začali. Sedáme do auta a fičíme domů.

Závěrem

Celý výlet byl za nás skvělým počinem. Trasa se dá samozřejmě zvládnout za kratší čas, ale my si chtěli výlet hlavně užít a v klidu si projít jednu část nádherných Jeseníků 🙂

Pokud hledáte další inspiraci v oblasti turistiky, tak neváhejte a mrkněte do naší sekce Cestování, ve které můžete čerpat naše osobní tipy na další výlety.