Umíme poradit

Návody pro každý den | Umíme poradit

CestováníHonzaOstatní turistické cíle

Halda Ema – Turistická trasa na ostravskou “sopku”

Halda Ema nebo též ostravská “sopka” je halda, která vznikla návozem těžební hlušiny, a která se nachází na území Slezské Ostravy. Její nadmořská výška je 324 m.n.m. a jsou z ní krásné výhledy na celou Ostravu a přilehlé obce. Za dobré viditelnosti lze dohlédnout až na pohoří Moravskoslezských Beskyd. Díky tomu, že se Ema nachází v těsné blízkosti centra města, je oblíbeným výletním místem nejen pro Ostraváky.

Pojďme si spolu projít a popsat jednu z tras na její vrchol. Píšu jednu z tras, protože na haldu Emu vede vícero cest, ať už značených nebo neznačených. Mou oblíbenou je žlutá turistická trasa vedoucí z výstaviště Černá louka v centru města.

Trasa na haldu Ema – základní údaje

• Délka trasy: 3,6  km
  • Převýšení: 125 metrů
  • Turistická značka: žlutá
  • Časová náročnost: cca 1 hodina při průměrné fyzické kondici
  • Občerstvení na trase: ostravské restaurace a obchody
  • Dopravní dostupnost: ostravská MHD, auto

Z Černé louky k Památníku osvobození

Vycházíme z výstaviště Černá louka a procházíme kolem Divadla loutek, které má v Ostravě bohatou historii. Obcházíme celé výstaviště a pokračujeme až na nábřeží řeky Ostravice. Dále jdeme podél nábřeží po směru toku řeky až dojdeme k mostu Miloše Sýkory. Ten přecházíme a dojdeme k Památníku osvobození, na jehož vrcholku stojí sovětský tank T34-85, jenž je připomínkou osvobození Ostravy v roce 1945.

Památník osvobození u Sýkorova mostu
Památník osvobození u mostu Miloše Sýkory

Od památníku přes Slezskou Ostravu

Od památníku pokračujeme po žluté značce k Slezskoostravské radnici, od které se vydáváme do prvního většího stoupání na trase. Cesta nás vede zástavbou moderních řadových domů, které po pár set metrech vystřídají garáže a kancelářské domky. Ty jsou taky posledními stavbami na trase a přecházíme do zalesněné části.

Slezskoostravská radnice

Po žluté kolem haldy a serpentinami k vrcholu

Stezka nás vede lesem kolem kuželu haldy až dojdeme k rozcestí Pod haldou Ema – rozc. Odtud pokračujeme k odbočce, která nás po serpentinách vede pomalu k vrcholu. Pokud zaslechnete řev lvů, nebo jiných zvířat, tak se nelekejte, jste stále v Ostravě. To jsou jen zvířata z Ostravské ZOO, která se nachází v blízkosti haldy. Po posledních udýchaných metrech docházíme na vrchol a můžeme si užít zasloužené výhledy.

Žlutá značka na haldu Ema
Lesní úsek trasy na haldu Ema